Hlavní strana / Ze života školy
11.4.2019

Ukliďme Vendryni - 5.4. 2019

Dne 5.4. jsme se zúčastnili ve Vendryni v rámci vyučování celonárodního projektu ,,Ukliďme Česko".

Naše třída se rozdělila do tří skupinek.Jednu vedl náš pan učitel třídní, druhou paní učitelka Michálková a třetí paní asistentka Dudová.Dostali jsme instrukce, pytle na sbírání a svačinu a mohli vyrazit.Má skupinka byla pod vedením asistentky Dudové, která šla směrem na Vápenky.Po cestě bylo nalezeno hodně plastu, papíru, skla a plechovek, mimo jiné také pneumatiky, jež byly hlavním tématem úklidové akce.Tento den jsem si užila nejen proto, že mě tyto události celkem baví, ale i z důvodu skvělé společnosti mých spolužáků.Poté kolem 12. hodiny byl domluven sraz všech skupin na Vendryňském hřišti.Udělali jsme si společnou fotku, podělili se o zážitky a rozešli se zpět domů.


Zpracovala: A. Saranová, 8. ročník

 

V 8 hodin jsme se sešli ?na placu?? a slyšeli úvodní proslov starosty a místostarosty obce Vendryně. Na cestu nám nabídli jídlo, pití a rukavice. Moje skupina šla cestou k "Vápenkám?? a dorazili jsme tam zhruba po hodině. Cestou jsme sbírali odpadky. Na cestě jsme potkali mrtvého ježka. Když jsme dorazili k Vápenným pecím, tak nastal čas na svačinu. Později jsme pokračovali ve sbírání. Obešli jsme hodně metrů kolem řek, potkali jsme zahradu se sekačkou poháněnou na GPS systém. Za celou cestu jsme nasbírali zhruba 4-5 pytlů odpadu. Pytle jsme odložili na sklad a nastal čas jít zpátky ke škole. Všechen odpad pak byl vyfocen na nákladním autě společně s lidmi, kteří se na sběru podíleli.


Zpracoval Ondřej Szturc, 8. třída

 

Dne 5.4 2019 jsem se vydala se spolužáky uklízet Vendryni. Začali jsme uklízet směrem na Sosnu, kde jsme cestou uviděli mnoho zajímavých ,,odpadků" (například : mrtvého králíka,pneumatiku,disk z kola od auta,šuplík atd.). A na jednou jsme uviděli zraněnou vyhublou kočku která neměla kůži na krku, byla vyplašená a hladová. Tak jsme se s kamarádkami rozhodli ji zachránit. Zavolali jsme městskou policii, která jí pak zavezla do místního útulku. Poté jsme cestou zpátky dosbírali odpadky a okolo 12:15 hod jsme měli hromadný rozchod domů. Uklízení se mi líbilo, pokud budu mít možnost půjdu i příště.


Zpracovala: Martina Lagová



10.4.2019

Keramické dílny

Od měsíce března se v rámci projektu "Podpora vzdělávaní II" na naší škole začaly organizovat projektové dny, konkrétně se jedná o keramické dílny. Těchto čtyřhodinových projektových dnů se postupně zúčastní všechny třídy. Lekce vedou učitelé výtvarné výchovy spolu s Mgr. Janem Bockem.
Keramická dílna je vždy zahájená obecnou přednáškou o keramice, poté následuje praktická ukázka úpravy a zpracování hlíny. Následně žáci tvoří vlastní výrobky, buď dle vlastního nápadu nebo dle předlohy. V průběhu dílny žáci také mají možnost jednotlivě zkoušet práci na hrnčířském kruhu.
Lekce mají u žáků kladný ohlas a výsledkem jsou práce žáků s vlastní invencí a výrobky, které vznikly na hrnčířském kruhu.


10.4.2019

Březen - měsíc knih a čtení u třeťáků

V měsíci březnu jsme se již tradičně věnovali aktivitám, které jsou spojeny s knihami.

Děti si připravovaly výrazné, plynulé a přednesové hlasité čtení ze svých oblíbených knih pro své spolužáky v rámci aktivity "Festival čtení".

Také jsme navštívili třineckou knihovnu, kde žáci pracovali s knihou Slon a mravenec od Daisy Mrázkové - předvídali, psali dopisy, skládali obrázkovou osnovu,...

Kromě toho jsme si dali ve třídě ČTENÁŘSKOU VÝZVU, že načteme za březen dohromady jako třída alespoň 5 700 stran (vychází to na 10 stran na osobu a den). Tuto výzvu a limit 5 700 stran jsme hravě pokořili, protože se nám podařilo načíst skoro 10 000 stran.

Mezi další aktivity patřila společná dílna čtení s deváťáky. Bylo moc zajímavé vidět, jak si děti různého věku mohou sdílet své zážitky z četby knih. Dětem se společná dílna líbila a doufáme, že nebyla poslední.

Děti nejen čtou, ale i píší své příběhy v rámci dílny psaní, a tak nás v březnu čekaly také prezentace vlastních příběhů. Mezi nimi se objevily dobrodružné příběhy, pohádkové příběhy i horory.

A v neposlední řadě nesmíme zapomenout na Listování - Kluk, co se koupal s piraňami, akci Čtení dětem mění životy.

 

Simona Lačíková

"Čtení je nejlepší učení. Sledovat myšlenky velkého člověka - to je ta nejzajímavější věda."

 Alexander Sergejevič Puškin 

 


10.4.2019

Noc s Andersenem

V letošním školním roce jsme se v rámci čtenářského klubu zapojili do celostátní akce Noc s Andersenem.

Noc s Andersenem se v ČR pořádá od roku 2 000 u příležitosti výročí narození H.CH.Andersena.

A jak to u nás ve škole probíhalo?

Sešly jsme se s dětmi i s paní knihovnicí Janou Chlebkovou odpoledne ve školní knihovně.

Měly jsme pro děti nachystáno mnoho aktivit. Zahrály si "turnaj skupin", kde se dozvěděly zajímavosti o zvycích a stravování v Dánsku a o H. CH. Andersenovi. Své nově nabyté znalosti poměřily v skupinovém turnaji. Pak děti vytvářely plakáty a prezentovaly je.

Po takto náročné aktivitě si šly děti dobít baterie přípravou večeře ve stylu dánských obložených chlebů, které jsou tamní oblíbenou pochoutkou. Mezi tradiční ingredience patří losos, hranatý žitný chléb, zelenina, sýr, šunka, vejce ....

Po večeři jsme zahráli společenskou hru, při které jsme hledali v knihách nejrůznější trefné věty např: "co bys nechtěl slyšet na prvním rande", ....

Na Noci s Andersenem samozřejmě nesměly chybět jeho pohádky. Děti pracovaly s texty Andersenových pohádek a pohádku Princezna na hrášku i dramatizovaly.

Večer všichni zalezli do spacáků a obklopeni knihami, školním tichem a za zvuku Andersenovy pohádky "Ropucha" usnuli.

Ráno jsme posnídali, pouklízeli, sdíleli zážitky a jako bonus si každé dítě odneslo svou  ?knížku ušitou na míru".

Všichni se už těšíme na další ročník.


9.4.2019

Měsíc březen ve 4. A

V měsíci březnu jsme se ve škole věnovali čtenářství velmi intenzivně.

Užili jsme si čtenářskou dílnu s žáky z 9. ročníků. Počáteční ostych a nervozitu vystřídaly pozitivní emoce, kde převládal smích a radost ze společné práce nad oblíbenými knížkami.

Každý den nám ze své oblíbené knížky četl spolužák, spolužačka. Tuto aktivitu jsme nazvali Festivalem čtení. Na začátku jsme si stanovili kritéria, jak by mělo čtení vypadat. Text měl trvat 5 minut, měli jsme spolužáky i učitele uvést do příběhu či děje knížky a pak jsme se snažili dodržovat např. oční kontakt s publikem, tempo, interpunkci za větou i ve větě a další kritéria. Po dočtení nás vylosovaní spolužáci ocenili nebo nám doporučili, co je potřeba zlepšit.

Poněvadž se věnujeme v hodinách českého jazyka i psaní příběhů, pozvali jsme své rodiče na Dílnu autorského čtení. Zde jsme četli své příběhy, pohádky, popis oblíbeného místa, popis mazlíčka aj. Rodiče nás ocenili potleskem a velkou pochvalou.

Navštívili jsme i obecní knihovnu ve Vendryni. Zde nás paní knihovnice Jana Chlebková pozvala do své kuchyně, kde nám nabídla lekci "Jak se vaří kniha". Dozvěděli jsme se něco málo o tom, jak taková knížka vlastně vzniká, nahlédli jsme i pod pokličku z historie knihy, a pak jsme si své nabyté informace ověřili v soutěži Riskuj.

                                                   

9.4.2019

Dodatečně o exkurzi v archeoparku v Českém Těšíně

Protože jsme měli na březen mnoho práce a fotky zůstaly v šuplíčku, úplně jsme Vás zapomněli informovat o prima akci, kterou nabízelo Muzeum Těšínska.
V naší učebnici vlastivědy se objevilo ve 2. pololetí opakování látky ze 4. ročníku, učivo o starší a mladší době kamenné, o době bronzové. 
Zároveň touto dobou v Archeoparku v Českém Těšíně jako na zavolanou objednaly pracovnice archeologické kufříky, kde jsme se názorně mohli podívat, jaké nástroje, zbraně naši předkové pro své přežití používali. 
Paní průvodkyně rovněž objasňovala, jak to bylo s tenkrát s bydlením, světlem, ohněm, vodou, oděvy a věcmi, které v dnešní době považujeme za víc než samozřejmé. 
Tuhle exkurzi ostatním čtvrťákům či páťákům pro příště doporučujeme, bylo to zábavné a poučné zároveň.

8.4.2019

Se studentkami a tvořivou dramatikou

A že studentky Natálka a Jana z PF OU v Ostravě jsou šikovné, jsme se mohli přesvědčit hned v pátek 29.3.2019. Po výrobě lapbooků jsme si potřebovali ujasnit učivo a zároveň oslavit významný den českého velikána a učitele národů Jana Amose Komenského. Dvouhodinovka, plná informací, čtení, bádaní, ale  i těžkých odborných textů se studujícím děvčatům povedla a žákům moc líbila. Samosebou, zařadily zde prvky RWCT, což je nedílnou součástí aktivního myšlení dětí. z pohledu učitele doufám, že informace a získané vědomosti dětem zůstanou někde uloženy již napříště....

8.4.2019

Knihovnické lekce v Třinci

Jak je již tradicí a zvykem, mnoho tříd z naší školy v průběhu března zavítali do třinecké knihovny na lekci s paní knihovnicí. Ano, tyhle lekce i prostornou máme moc rádi. Paní knihovnice mívají pro nás připravenou všehochuť - prózu, většinou jsou to zajímavé knihy, ale také prvky z poezie. Pro páťáky byly letos mimo jiné připraveny metody RWCT. Bylo to zábavné a prokousávali jsme se knihou S. Lawa Opravdu opravdu velké otázky.
A jak to bylo v březnu u Vás???

1.4.2019

Čtení dětem mění životy

Jak pěstovat emoční zdraví dítěte, aby z něj vyrostl zdravě sebevědomý a šťastný člověk? Proč je základem moudré výchovy v rodině společné sdílení prostoru a času, například prostřednictvím společné četby? Odpovědět na otázky přišla na Základní školu do Vendryně v pondělí 25. března  zakladatelka a ředitelka Celé Česko čte dětem, Eva Katrušáková. Seminář s názvem "Čtení dětem mění životy" uspořádala škola pro rodiče, děti a širokou veřejnost ve spolupráci s obecně prospěšnou společností "Celé Česko čte dětem".

"My rodiče míváme často dojem, že bychom svým dětem měli vnímání světa uspíšit, zatraktivnit, otevřít jim všechny možné přístupové cesty. Naše děti však nejvíce potřebují přítomnost druhého člověka, ne toho virtuálního na displeji televize, počítače nebo chytrého mobilu, ale živého, reálného, moudrého průvodce a rádce. Ne vždy si uvědomujeme, jak negativní vliv na dětskou duši má přebytek virtuálních vjemů. Děti i mladí lidé, kteří tráví většinu volného času na počítači bez interakce s dospělým člověkem, zaměňují virtuální a mediální svět za ten skutečný. Chybí jim pak zdravý úsudek, přijímají špatná rozhodnutí a mají potíže v navazování zdravých, dlouhodobých vztahů", řekla mimo jiné Katrušáková. Během hodinové přednášky, plné emocí, příběhů, ale také vtipných přirovnání zazněly mimo jiné krátké filmy s Václavem Havlem, Barborou Špotákovu či Zdeňkem Svěrákem nebo jeden ze tří osvětových televizních spotů - "Pohádky čekají, až je budete číst".

Eva Katrušáková doporučovala rodičům dětí a jejich pedagogům vendryňské školy, aby naslouchali svým dětem a nechali je rozhodovat o tom, jaká knížka se jim líbí a jaká ne. Pokud děti na rituál pravidelného předčítaní nejsou zvyklé, mají začít u obrázků a krátkých textů a poté postupně přecházet k složitějším a delším. ?Předčítání je nejzaručenější způsob, a přiznejme si i nejpříjemnější, jak přivést děti k lásce ke čtenému slovu. Ale mějme na paměti, že děti musí mít ze čtení radost!", upozorňuje ředitelka. Z interaktivní přednášky si dospělí odnášeli nejen spoustu dojmů a námětů, ale také osvětové materiály a plakáty pro děti. 

Současně se seminářem pro dospělé se malí posluchači bavili v tělocvičně u divadelního představení Pat a Mat v podání hereček Divadelní agentury Křesadlo. V průběhu programu se hrálo, zpívalo i cvičilo. Všechny děti odcházely domů s dárky od Celé Česko čte dětem.

Seminář s divadlem pro děti byl jednou z mnoha akcí, které škola pořádala v rámci března, měsíce (nejen) knihy. Budování vztahu k literatuře, vedení dětí ke čtenářství, dílny čtení či rozvíjení kritického myšlení je také součástí vize Základní školy Vendryně. Věříme, že čtení dětem nejen mění životy, ale dělá doslova zázraky. Proč nezačít právě dnes?


https://www.youtube.com/watch?v=CyBlszwDAO0


4.3.2019

LISTOVÁNÍ

V pondělí 4. 3. proběhlo na naší škole v rámci akce březen - měsíc knihy Listování. Užili jsme si scénické čtení těchto knížek:

Kluk, který se koupal s piraňami ( David Almond ) pro žáky 1. - 5. tříd

E- DEN ( Raymond Clarinard, M.Ollivier ) pro žáky 6. - 9. tříd

Žákům bylo vstupné ve výši 50,- Kč/žák uhrazeno ze SRPŠ.



27.2.2019

ČTEME RÁDI

Ve třetí třídě moc rádi čteme. Proto jsme se po dočtení knihy Julie mezi slovy od Petry Dvořákové rozhodli, že jí napíšeme vzkazy jako reakci na to, jak se nám kniha líbila. Poslali jsme jí je na FB přidali jsme navíc několik obrázků - jako reklamu na její knihu.

 K naší veliké radosti se nám paní spisovatelka ozvala a napsala nám děkovný dopis, se kterým bychom se s Vámi rádi podělili.

Můžete si také přečíst naše vzkazy paní spisovatelce.

Už se moc těšíme, až si od í zase něco přečteme.

 

Naše vzkazy:

Dobrý den paní Dvořáková,

...Vaše kniha Julie se mi moc líbila a myslím, že šťastný konec to mělo i bez její maminky. A Julie je spokojená...

...líbí se mi na té knize, že vím, že se jiným dětem může taky stát, že nemají rodiče, a proto nemusím být smutná, že nemám tatínka...

...Julie mezi slovy je zábavná knížka. Mě se hrozně líbily některé kapitoly. Třeba se mi líbila kapitola Nejtajnější povídání. Protože paní učitelka nám to trošku popsala....

...chtěl bych ocenit Vaši knížku, protože je hezká a má uvnitř hezké ilustrace. Líbilo se mi, jak Julie chtěla zpátky maminku...

..tato kniha se mi líbila, protože tam byly vtipné věty, slova. Také tam bylo trošku smutku a kniha se mi celkově líbila...

...bude pokračování Julie mezi slovy? Třeba, že bude bydlet maminka s nimi a že už nebude pít alkohol? Díky, že existujete...

....kniha Julie mezi slovy se mi moc líbila. Nejvíc se mi líbila kapitola Zvlčelá Ela...

...děkuji, že jste napsala tuto knihu. Líbila se mi, protože je napínavá, zajímavá i trochu smutná.

Už teď se těším na další knihu...

...prosím, abyste napsala druhý díl Julie mezi slovy. Tato kniha se mi moc líbila, protože tam bylo hodně humoru...

...kniha se Vám moc povedla. Jen tak dál...

...Kniha se mi moc líbila, protože je srandovní i parádní. Bude i pokračování? Jestli jo, těším se už teď...

...četli jsme Julii mezi slovy. Líbilo se mi na tom, že by si děti, co mají tátu i mámu mohly uvědomit, co se některým mohlo stát...

...společně se třídou jsme četli knihu Julie. Byla to super knížka. A líbily se mi ilustrace. Vaše kniha byla super, protože byla vtipná...

 ...moc se mi líbila kniha o Julii. Nejvíce mě zaujala kapitola Nejtajnější povídání. Strašně jsem ráda, že mám mamku i taťku...

...byl bych rád, kdyby byl další díl. Julie byla moc zajímavá. Děkujeme, že jste napsala tuto knihu. Je moc hezká, srandovní, dobře se četla..

...máte moc pěknou knihu. Píšete hezky. Je super, že se Julie zabydlela a má se ráda s tetou a mají se rádi s Vítkem a s Jakubem...

 


26.2.2019

Báječný karneval u prvňáčků.....

Páteční masopustní dopoledne před jarními prázdninami se třída 1.A proměnila v rej barevných masek všeho druhu. Přivítala je vodnická rodinka a začal ?báječný karneval"... Nejprve se masky promenádovaly, představovaly, pak trochu soutěžily a hodně tancovaly a bavily se....


15.2.2019

Motivační hodina chemie

Jedno studené únorové ráno žáci 8. třídy ZŠ Vendryně zavítali do Gymnázia Třinec, aby si prohlédli novou laboratoř chemie. Součásti prohlídky byla i hodina plná efektivních chemických pokusů, které předváděli sami studenti. Žáci mohli vidět, jak jde propíchnout nafukovací balónek špejlí, aniž by praskl...viděli sopku na stole nebo hořící bankovky, které neshořely. Pokusy byly krásné a bylo jich opravdu hodně. Zároveň si mohli přímo v laboratoři vyzkoušet, jaké je to být opravdovým chemikem: pomocí pH-metru měřili kyselost a zásaditost roztoků. Akce ve velmi povedla a žáci se těšili, že si některé pokusy vyzkoušejí i doma.

14.2.2019

Klub anglického jazyka

Letos poprvé jsme s několika dětmi 5.ročníku otevřeli klub anglického jazyka. Čas, který jsme spolu trávili každé úterní odpoledne byl naplněn činnostmi s bronzovou řadouWow English, kterou provází Steve a Maggie, hrami, písničkami, cvičeními, různým tvořením. Děti si také vyzkoušely zahrát pohádku s papírovými loutkami, které si samy vyrobily a nechyběl ani videozáznam... Tvořily se komiksy či rébusy pro náš školní časopis a rozlučková párty byla úžasná!!
Všem páťákům děkujeme za pohodové anglické "Tuesdays"!

8.2.2019

Školní přebor ve florbalu

Ve čtvrtek 6. 2. 2019 se konal školní přebor ve florbalu. Sportovního klání se zúčastnilo šest týmů II. stupně.  Za mladší žáky vyhrál tým ALLSTARS ve složení Czernek J., Biegun M., Čmiel D., Kroliczek V., Ciencala A., za starší vyhrál tým KAŠPAŘI ve složení Sikora R., Haratek J., Kapsa O., Žárský V., Arciscz Š. Všem hochům děkujeme za vytvoření skvělé sportovní atmosféry a budeme se těšit opět příští rok.

12345678Dále »

Strana 1 z 23