Na základě vyhlášky č. 116/2011 Sb. jsou základní (i střední a vyšší odborné) školy povinné zřídit ve škole školní poradenské pracoviště (dále ŠPP).
Povinné minimální personální zabezpečení ŠPP zahrnuje školního metodika prevence a výchovného poradce. Škola může na základě svého uvážení pracoviště rozšířit o pozici školního psychologa a speciálního pedagoga.
Vedoucí
školního poradenského pracoviště:
Mgr. Alen Bazgierová – výchovný
poradce, KP
Členové
školního poradenského pracoviště:
Mgr.
Jan Lubojacki– metodik prevence pro 1.
stupeň
Mgr.
Jiří Krhut – metodik prevence pro 2. stupeň
Mgr. Iva Lysková – speciální
pedagog
Nové cíle ŠPP v roce 2024/2025:
1. Psychohygiena dětí, žáků a pedagogů
2. Podpora samostatnosti
a socializace
dětí, zodpovědný přístup k plnění školních povinností
3. Podpora, poradenství a konzultace se zákonnými zástupci
4. Podpora klidného, bezpečného školního prostředí pro
všechny
Hlavním cílem ŠPP je poskytovat služby
v následujících oblastech:
1. Vyhledávání žáků/dětí
s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb a zařazení do vhodnéhopreventivního (stimulačního) nebo intervenčního programu.
2. Vyhledávání žáků se
speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické
péče.
3. Vzdělávání a péče o
žáky/děti se speciálními vzdělávacími potřebami s podpůrnými opatřeními 2.
– 4. stupně.
4. Vzdělávání a péče o
děti s podpůrnými opatřeními 1. stupně.
5. Koordinace
poradenských služeb na škole i mimo školu.
6. Vzdělávání a péče o
žáky neprospívající.
7. Komunikace
s rodiči, informovanost a upevňování další spolupráce v péči o žáky
8. Řešení problémů s neomluvenou a vysokou
absencí žáků.
9. Kariérní poradenství – profesní orientace žáků.
10. Prevence rizikového chování žáků.
Komunikace
s rodiči, informovanost a upevnění další spolupráce v péči o dítě a
žáka
ÚKOLY PRO CELÝ
ŠKOLNÍ ROK
● Pravidelné konzultační hodiny pro zákonné
zástupce – termíny uvedeny na webových stránkách. Vždy každý čtvrtek od 14.00 –
15.30 hod.
● Pro zákonné zástupce individuální konzultace po předcházející
domluvě.
● Informovanost o práci ŠPP na webových stránkách.
Plán
DVPP
● Členové ŠPP by se dle aktuální nabídky chtěli
vzdělávat v oblastech, které souvisí s jejich pracovní náplní.
Koordinace
poradenských služeb na škole i mimo školu
ÚKOLY PRO CELÝ ROK
● Spolupráce se ŠPZ při zajišťování po pro děti a
žáky se SVP.
● Příprava podmínek pro péči a vzdělávání dětí a
žáků se SVP v ZŠ.
● Koordinace poskytování poradenských služeb těmto
dětem, žákům školou a ŠPZ a koordinace vzdělávacích opatření u těchto dětí a
žáků.
● Metodická pomoc s přípravou a
vyhodnocováním dohody o poskytování PO, IVP a PLPP s naplňováním POv péči a vzdělávání dětí a žáků se SVP s tvorbou a vyhodnocováním
IVP a individuálních výchovných plánů.
● Zprostředkování nových metod pedagogické
diagnostiky a intervence pedagogickým pracovníkům školy.
● Metodické vedení činnosti pedagogických
pracovníků v oblasti prevence rizikového chování, vyhledávání a nastavení
vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování.
● Koordinace spolupráce školy s orgány státní
správy a samosprávy, středisky výchovné péče, Policií ČR, OSPOD, nestátními
organizacemi, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového
chování.
● Podpora tolerantního a multikulturního prostředí
ve škole.
● Dlouhodobá i krátkodobá individuální či
skupinová speciálně pedagogická péče za účelem naplňování podpůrných opatření
pro žáky. Vzdělávání
a péče o žáky s neprospěchem
● Průběžné sledování žáků s neprospěchem –
poskytování individuálních konzultací třídním učitelům, vyučujícím jednotlivých
předmětů i zákonným zástupcům těchto žáků.
● Vyhodnocování závěrů pedagogických rad – přehled
o žácích s neprospěchem – hledání příčin neprospěchu, případně tvorba
podpůrného vzdělávacího programu pro žáky s neprospěchem – úzká spolupráce
s třídními učiteli a zákonnými zástupci neprospívajících žáků.
● Podpora budování pozitivních vztahů mezi žáky
nadanými a žáky s neprospěchem – v případě zájmu zprostředkování
vzájemného doučování.