29. 4. 2021
Když se učí učitelé
Podle čeho poznáte, že odvádíte kvalitní práci? U někoho je to jasné, někdy ale do hry vstupuje mnoho faktorů a je náročné říct, jak se jeden z nich projeví na výsledku. Druhý příklad je určitě typičtější pro školství a práci učitele. Existuje způsob, jak kvalitu výuky zvýšit? Jak zajistit, aby se děti učily naplno, aby je učení bavilo a dávalo jim smysl? Abychom jim nabízeli dostatek příležitostí pro rozvíjení jejich schopností?V naší
škole se o to snažíme. Od září 2020 jsme se zapojili do projektu Pomáháme
školám k úspěchu financovaný Nadací The Kellner Family Foundation. Jde o
dlouhodobý projekt zaměřený na zlepšování výuky dětí ve školách. Jaké jsou
reakce učitelů na průběh setkávání téměř roce společné práce?
"Kolegiální učení nám pomáhá v naší práci,
stávají se z nás učící se učitelé...školu to posouvá dopředu…"
„Mám možnost na vlastní kůži zažít to, co naši
žáci."
„Společné sdílení úspěchů a neúspěchů má
smysl a vede k dosažení cíle."
Co
zapojení nás, učitelů, v projektu obnáší? Mimo jiné jde o to, abychom se
naučili využívat výstupy dětí pro naše vlastní
učení. Umíme si správně nastavovat cíle jednotlivých hodin? Daří se nám
jich v hodině dosáhnout? Jak to poznáme? Co se nám
v hodině povedlo a co naopak nevedlo k stanovenému cíli? Jak
bychom měli hodinu upravit pro příště?
Pravidelná
příprava, ale i následné vyhodnocení a reflexe naší práce v projektu probíhá
formou spolupráce s kolegou a s podporou pedagogických konzultantů z
projektové školy. To nám umožňuje potřebnou diskusi, širší pohled na řešená
témata, zkušenosti i kritický pohled kolegů. Současně se účastníme celodenních
vzdělávacích akcí všech připojených škol v naší lokalitě. Z naší
školy se tříletého projektu účastní a zkušenosti získávají ředitel školy a
dalších sedm pedagogů.
Projekt
Pomáháme školám k úspěchu je realizovaný v deseti lokalitách v rámci celé České
republiky, kdy jedna zkušená – projektová – škola podporuje a metodicky vede
skupinu cca deseti nově připojených. Celý projekt je financován rodinnou nadací
manželů Renáty a Petra Kellnerových. Celkově je do projektu zapojeno 113
veřejných základních škol.
V roce
2020 se naší škole podařilo splnit kritéria pro vstup do projektu a stáváme se
tak po dobu tří let součástí skupiny podporovaných škol pod vedením 5. ZŠ
Třinec, Koperníkova, která se projektu účastní již od roku 2017. Spolu s námi
se do projektu v našem regionu zapojily: ZŠ a MŠ Baška, ZŠ Fryčovice, ZŠ H.
Sienkiewicze s pol. vyučovacím jazykem, Jablunkov, ZŠ Vendryně, ZŠ a MŠ
Bohumín, ZŠ a MŠ Hrabina, ZŠ a MŠ Mendelova, Karviná, ZŠ a MŠ s polským j.
vyuč., Český Těšín, ZŠ a MŠ s polským j.vyuč., Karviná.Společně
se posouváme k vizi celého projektu: "Každý žák se učí naplno, s radostí a své
učení si řídí.”
Mgr. Bohuslava Burá