Setkání se spisovatelkou Ivonou Březinovou
Autorka knih pro děti a mládež Ivona Březinová přijala naše pozvání a dne 23. 10. 2015 pobesedovala s žáky 8. a 9. ročníku. Není bez zajímavosti, že za posledních 10 let si nepamatuji, že by naší druhostupňoví měli tu možnost setkat se osobně s autorem nějaké knihy. Tentokrát ale naši žáci mohli opravdu nahlédnout pod pokličku a zvědět něco málo, jak se vlastně kniha "vaří či peče." Sama Ivona Březinová přiznává, že má poněkud nestandartní zaměstnání a s tím souvisí i její rozvržení kalendářního roku z hlediska práce. V létě a v prosinci píše knihy, na jaře a na podzim se setkává zejména s mladými lidmi prostřednictvím besed. Tento zavedený systém jí údajně plně vyhovuje, když má besedy, je často natolik unavena, že psaní knih by nezvládala. Naopak v době, když píše, tak opravdu píše. A na otázku, zda ví již dopředu, jak kniha dopadne? Odpovídá: "Někdy ano, většinou však ne." Co ví ale jistě, že po dnech plných práce, kdy se kniha rodí, si najde jeden den tzv. finálový. Vstane brzy ráno, jde spát pozdě večer a náplní toho dne je sotva napsanou knihu si důkladně celou přečíst a poupravit.
Ivona Březinová ráda debatuje s mladými o různých tématech, které se objevují i v jejich knihách. Často jsou to problémy typu gamblerství, poruchy příjmu potravy (anorexie a bulimie), závislosti na drogách, alkoholu a jiné. Faktem je, že měst (mající nad 10 000 obyvatel), která ještě nenavštívila, je pouze OSM.
Naši žáci byli pozornými posluchači. Zaručeně všichni četli alespoň jednu knihu Ivony Březinové v rámci Čtenářských dílen, nebáli se tudíž v závěru besedy zeptat i na detaily ohledně psaní např. knihy Holky na vodítku ? Jmenuji se Ester.
Tak jak to často bývá, proběhla i u nás miniautogramiáda a žáci měli možnost si některé dovezené knihy přímo od paní spisovatelky zakoupit. Někteří tak učinili. Ivona Březinová také poskytla interview dvěma žákyním 8. ročníku a já se moc těším na to, že celý rozhovor bude v dohledné době uveřejněn v našem školním časopisu.
Závěrem bych chtěl poděkovat vedení školy za nemalou podporu v této akci. Jako češtinář jsem si jist, že beseda tohoto typu může mnohé starší děti namotivovat k tomu, že sáhnou ke knize, kterou by si jinak sami nepřečetli, mnohem častěji, než tomu bylo doposavad. A to je i mým dlouhodobým cílem, neboť DOBRÝCH KNIH K PŘEČTENÍ NENÍ NIKDY DOST.