Ze života školy

9. 11. 2015

Shadowing

 

V rámci projektu Jazykové dovednosti jsem se svou kolegyní Marií Roszkovou navštívila Finsko a seznámila se tak aspoň trošku s principem fungování finského školství.

Měly jsme možnost během jednoho pracovního týdne zavítat na dvě školy v městečku Nurmijärvi, které se nachází 37 km severovýchodně od hlavního města Finska Helsinky. První škola odpovídala našemu prvnímu stupni základní školy. Děti do školy nastupují v sedmi letech a první stupeň navštěvují po dobu šesti let. Vyučovací hodina, tak jako u nás, trvá 45 minut a přestávky mezi hodinami, které děti musí povinně za jakéhokoliv počasí trávit venku, 15 minut. V každé třídě kromě pedagoga je také asistent.

Druhou školu navštěvovali žáci druhého stupně základního vzdělávání (7. - 9. třída) a středoškoláci. Jedna vyučovací hodina zde trvá 75 minut a patnáctiminutové přestávky žáci již netráví venku, ale po chodbách a studovnách. Žáci totiž nemají kmenovou třídu, ale každou hodinu tráví v jiné učebně dle zaměření vyučovaného předmětu.

Ve Finsku se předměty, skupiny předmětů nebo chování hodnotí známkou, slovně nebo kombinací obou hodnocení. Klasifikační stupnice obsahuje stupně 4 až 10. Známka 4 značí nedostatečný a známka 10 výborný prospěch.

Základní vzdělávání ve Finsku je zcela bezplatné, žáci obdrží veškeré učebnice, pracovní sešity, sešity, psací potřeby a pomůcky zdarma. Zaujalo nás, že i na druhém stupni žáci zásadně píší tužkou a ve všech předmětech do čtverečkovaných sešitů (čtverečky jsou větší než u našich sešitů). Na školách je také zdarma všem dětem poskytováno jídlo (oběd) a i dopravu do školy při vzdálenosti větší než 3 km (na druhém stupni více než 5 km) mají zadarmo.  

Školství ve Finsku je státem finančně mnohem lépe podporováno než u nás v České republice, což jsme značně pociťovaly při prohlídkách škol nebo při hospitacích v jednotlivých hodinách. Zcela běžnou záležitostí je v každé třídě vizualizér, dataprojektor, promítací plátno nebo interaktivní tabule, interaktivní učebnice. Ani ve vybavení odborných pracoven se nemůžeme srovnávat. Nutno ale podotknout a zdůraznit, že kvalita samotného vzdělávacího procesu srovnatelná je. Čeští pedagogové se za kvalitu své práce rozhodně nemusí stydět!

Ve svých volných chvílích jsme si prohlídly Helsinky a navštívily i hlavní město Estonska Tallinn. Pokud by se nám ještě někdy naskytla příležitost seznámit se s principem školství i v jiné zemi, rozhodně bychom tuto příležitost opět využily a doporučujeme tuto možnost využít i svým kolegům.

Mgr. Olga Humpolcová

Mohlo by Vás zajímat...